patrimoni funerari.cat



Inventaris i estudis sobre cementiris i tombes

Josep Llimona Bruguera

Escultor (1864-1934). Considerat un dels principals exponents de l’escultura modernista.

Obra funerària

CEMENTIRI D’ARENYS DE MAR(MARESME)
Sepulcre de Francesc Massaguer i Campins

Figura femenina que recolza el cap al braç dret, el qual descansa sobre el sarcòfag familiar. La figura (marbre blanc) desprèn melangia i serenor, obra que tornarem a veure representada en d’altres cementiris amb diverses variants.
Any 1922

Sepulcre de la família Mundet

Anomenada Record dels morts.
Potser una de les més conegudes, figura femenina asseguda recolzant el cap amb el braç dret, que descansa a la falda.
Material: marbre
Any: entre 1901

Projecte original en guix de 1901. Vegeu-ne les imatges a la Revista Pèl & Ploma (pàg. 162 i 163).

Sepulcre Mundet
CATEDRAL DE STA. EULÀLIA DE BARCELONA(BARCELONÈS)
Sepulcre del Cardenal Casañas

Figura orant en marbre blanc
Material: Marbre
Situada a la capella de Sant Josep Oriol de la Catedral de Barcelona.
Any 1912 o 1913

Vegeu-ne el projecte original a larevista Ilustració catalana2a èpocanúm514
(13 abr1913, pàg, 229)
.

Fotografia: “Mausoleu del cardenal Casañas a la catedral de Barcelona” by Pere prlpz – Treball propi. Licensed under GNU Free Documentation License 1.2 via Wikimedia Commons –

Mausoleu cardenal Casañas

Sepulcre de la família Sanllehy

Conjunt anomenat l’Enterrament de Crist i Sant Sepulcre, format per quatre figures: Jesús, Sant Joan, Maria i Maria Magdalena.
Any 1920
Material: marbre
Situada en una de les capelles del claustre de la catedral.

Sepulcre família Sanllehy
CEMENTIRI DE MONTJUÏC DE BARCELONA(BARCELONÈS)
Panteó Alomar Estrany

Arquitecte: Frederic Aymamí Faura
Escultura àngel
Material: pedra
Any: 1893
Via Santa Eulàlia, agrupació 3ª, nº 67                            

Alomar Estrany
Panteó Campassol Borrell

Representació d’un àngel amb les ales clarament desplegades, en actitud gairebé desafiant, com un àngel exterminador o guardià. Originàriament la figura subjectava una espasa de ferro amb el braç esquerre, que descansa en la peanya d’una columna.
Any: 1903
Via Santa Eulàlia, agrupació 3ª, nº 75
Material: marbre

Campassol
Panteó M. Casas de Vilanova

Grup escultòric anomenat El Dolor i la Resignació, format per una figura femenina variant de l’obra més coneguda de Llimona, El Desconsol, i la Resignació, en forma de figura femenina coberta per un mantell.
Any 1903
Via de Sant Josep, agrupació 2ª, nº 25 bis
Material: pedra
Mestre d’obres: Isidre Raventós Amiguet

Casas de Vilanova
Panteó Ignasi Coll Portabella

Relleu rectangular adossat com a timpà al panteó. Representa l’Ascensió de la Verge Maria, rodejada d’àngels.
Material: marbre
Any 1920

a Ignasi Coll Portabella
Panteó Pasqual Coll Portabella

Escultura de la Verge sentada amb un nen a la falda.
Material: pedra
Any 1920
Via de Santa Eulàlia, agrupació 3ª, nº 143

Coll Portabella
Hipogeu Granell Manresa / Bartomeu Baró

Figura de Sant Jordi, amb el drac mort als seus peus, i que originàriament subjectava una espasa de bronze, que avui es conserva parcialment: es tracta d’una obra en marbre datada entre 1928 i 1933; alguns estudis indiquen, a causa de les formes excessivament arrodonides de la figura, que aquesta obra podria haver estat acabada pels deixebles de Llimona.
Any entre 1928 i 1933
Via de Sant Josep, agrupació 2ª, nº 2

Fotografia de Juanjo Macías

MontJuïc Granell (fotografia de Juanjo Macías)
Sepultura família Llopart i Ester

Àngel protector, amb les ales desplegades, i amb dos nadons als braços.
Arquitecte: Antonio Rovira Rabassa
Any 1891
Via de Sant Oleguer, agrupació 4ª, nº 18

Llopart
Sepultura família Llopart

Format per l’escultura d’un àngel masculí de peu recolzat sobre una columna del panteó i que aguantaria amb les dues mans una trompeta de bronze; és una obra de 1905, segons les dades de Llimona, M., Infiesta, J.M. et alii. Josep Llimona y Joan Llimona: vida y obra. Barcelona: Nuevo Arte Thor, 1977.     

No localitzat ni documentat gràficament.            

    
       
Panteó Joan de Rialp Ventura

Figura de la Resignació
Any 1906
Via de Sant Francesc, agrupació 8ª, nº 2
Material : pedra

Original en guix (1901)

Rialp Ventura
Panteó Tormo

Arquitecte: Bernardí Martorell

De les dades extretes del llibre de Josep M. Infiesta, que abans hem citat, hauríem de buscar un relleu policromat, possiblement de fusta, on s’hi representen dues figures femenines, una de les quals seria una variant del Desconsol (l’autor aclareix que no l’ha pogut observar directament). Actualment, a l’interior d’aquest panteó no hi podem trobar cap relleu que coincideixi amb aquesta descripció, però, en canvi, hi ha Mare de Déu sedent amb trets molt similars a la que trobarem a la capella de la Soledat del Via Crucis del Monestir de Montserrat (Mare de Déu dels Dolors). Podria tractar-se, per tant, d’un altre panteó Tormo no localitzat o que no va ser ben documentat en el seu moment. La fotografia (cedida per Juanjo Macías) correspon a l’escultura actual dins el panteó Tormo, de la qual no hem pogut documentar que sigui de Josep Llimona.

Any 1916

Dades extretes de Llimona, M., Infiesta, J.M. et alii. Josep Llimona y Joan Llimona: vida y obra. Barcelona: Nuevo Arte Thor, 1977. Pendent de documentar.

Tormo
Panteó família Torras

Àngel amb les ales desplegades i una branca de llorer entre les mans: es tracta d’una obra de joventut, mancada encara de la sinuositat i expressivitat que anirem trobant més endavant.
Material: pedra
Any 1885
Via de Santa Eulàlia, agrupació 2ª, nº 13

Torras
CEMENTIRI D’HORTA DE BARCELONA(BARCELONÈS)
Figura de dona

El llibre de Manuela Monedero José Llimona, escultor.(1966) descriu l’obra atribuïda a Llimona com “Figura de mujer en mármol blanco de 1904 (tamaño natural). Mujer de pie cubierta por una ligera túnica, que sostiene un ramillete de flores con la mano izquierda. La clásica actitud resignada y los ojos entornados, hacen de ella una obra plenamente modernista” D’aquesta obra no n’hem pogut trobar cap fotografia, representació o documentació.

L’única escultura d’aquest recinte que actualment coincideix perfectament amb aquesta descripció és la del panteó de la família Miró-Sans, que està signada per l’escultor Clarasó.                                                                   


             
CEMENTIRI DE CÀCERES(EXTREMADURA)
Panteó família Berjano

Dades extretes de Llimona, M., Infiesta, J.M. et alii. Josep Llimona y Joan Llimona: vida y obra. Barcelona: Nuevo Arte Thor, 1977.

Localitzat al web La historia de los Berjano


CEMENTIRI DE CADAQUÈS(ALT EMPORDÀ)
Panteó família Rahola

Figura d’una dona sentada, anomenada Meditació, de l’any 1925 en marbre.                                                      

Cementiri de Cadaqués família Rahola

CEMENTIRI DE COMILLAS (CANTÀBRIA)
Àngel custodi

Arquitecte reforma i ampliació realitzada del recinte entre 1893 i 1896: Lluís Domènech i Montaner

Escultura d’un àngel que se sitúa sobre les restes de l’església antiga. Anomenat Àngel Guardià, Àngel Custodi, o Àngel Exterminador.
Any 1894-1895
Originàriament estava prevista una segona escultura d’un àngel, aquest cop sentat, segons la documentació conservada al Col·legi d’Arquitectes de Catalunya.

Cementiri de Comillas
Panteó de la família Piélago

Arquitecte: Lluís Doménech i Montaner
Escultura àngel, anomenada Àngel Adolescent.
Material : marbre
Any 1903

Encarregat (1896) per Claudio López, marquès de Comillas per al seu cunyat. Panteó acabat originàriament per una creu de bronze del taller Masriera i Campins de Barcelona. Va ser destruïda i substituïda per una de pedra sense interès.

Panteó Piélago (Cementiri de Comillas)0

CAPELLA-PANTEÓ DELS MARQUESOS DE COMILLAS(COMILLAS-CANTÀBRIA)
Panteó de Claudio López i López i la seva esposa Benita Díaz de Quijano

Baix relleu de l’Ascensió de la Verge flanquejat amb dues figures femenines representant la Pregària i la Resignació.
Any 1903
Material : marbre blanc

Comillas Panteó marquesos de Comillas
Làpida sepulcral dels primers marquesos de Comillas

Baix relleu amb dues figures femenines situades als laterals de la làpida que conté l’epitafi en memòria d’Antonio López i de Luisa Bru, els primers marquesos de Comillas.
Material : marbre blanc
Any 1903

Comillas Panteón de los Marqueses de Comillas (44)_640x480
CEMENTIRI DE GRANOLLERS(VALLÈS ORIENTAL)
Panteó Ciuró

Figura d’una dona sentada, anomenada Resignació.
Any 1899
Material : pedra                                                        

Cementiri de Granollers (17)
CEMENTIRI DE FIGUERES(ALT EMPORDÀ)
Panteó família Manuel Janer Destort

Figura femenina sedent
Material : marbre                                                          

Cementiri de Figueres
CEMENTIRI DE JACA(OSCA-ARAGÓ)
Panteó Laguna

Àngel sedent amb trompeta metàl·lica. 
Any
Material:
Escultura signada J. Llimona
Estat de conservació : dolent. S’ha perdut una de les ales i part del cos de l’escultura.

Jaca cementiri (13) (Copy)

CEMENTIRI DE MANRESA(BAGES)
Panteó de Baltasar Portabella d’Argullol

Figura femenina, recolza el cap amb el braç dret i amb la mà esquerra sosté una cadena de bronze, que finalitza amb una àncora.
Arquitecte: Bernat Pejoan Sanmartí
Material: pedra
Situació: secció Sant Maurici

Cementiri de Manresa Portabella
Panteó família Gabriel Yelletisch

Figura femenina sentada amb les mans creuades a la falda, coneguda també amb el nom de Resignació.
Situació: secció Santa Agnès
Material : marbre blanc
Obra signada
Tipus tomba: capella

Manresa cementiri Yellestish
CEMENTIRI DEL MASNOU(MARESME)
Panteó de Pere Grau Maristany i Oliver

Anomenada La Fe consolant el Dolor o L‘Àngel de la Fe consolant la Desolació Humana.
Figura de la Fe en forma d’àngel consolant una figura femenina.
Arquitecte: Bonaventura Bassegoda i Amigó
Any 1901-1902
Panteó 16-17-22, illa 2ª
Material : marbre

Projecte original publicat a la Revista Pèl & Ploma (pàg. 166).                                                

Cementiri de El Masnou
CAPELLA DEL HOSPITAL DE NAVARRA(PAMPLONA-NAVARRA)
Sepulcres de la família Ruiz Benítez

Les obres funeràries de Llimona en aquesta capella són dos baix relleus situats com a capçalera dels sepulcres dels descendents dels fundadors de l’hospital, que estan enterrats al centre de la nau central. Dels dos relleus, un d’ells representa l’Ascensió de Crist i l’altre l’Assumpció de Maria.

Material : marbre blanc (els sepulcres són de marbre gris)
Any entre 1906 i 1911.

Latorre Izquierdo, Jorge “La obra de Josep Llimona i Bruguera en el Hospital de Navarra”. Cátedra de Patrimonio y Arte Navarro. [en línia] <http://www.unav.es/catedrapatrimonio/paginasinternas/pieza/llimona/default.html>

construction copia

CEMENTIRI DE PORTUGALETE(BISCAIA)
Tomba de Manuel Calvo

Una de les millors representacions de Crist a la creu. L’obra original s’anomenava Consumatum Est (1896), de la qual hi ha diverses reproduccions: Rosari Monumental de Montserrat, Capella “Balmesiana” de Barcelona, Col·legi de les Religioses de Jesús Maria de Barcelona (carrer Casp i Agda. Fabra i Puig), església parroquial de Gallifa i església de Sant Esteve de Cervelló.
Material: bronze (Taller de Manuel Morales de Barcelona)
Encàrrec del marquès de Comillas

Any 1911

Epitafi “Al insigne patricio don Manuel Calvo y Aguirre defensor de los intereses españoles en las Antillas y bienhechor de Portugalete. Dedica este monumento su admirador y agradecido amigo el Marqués de Comillas”.

Fotografia de Conchita Mencía.

T.Calvo,C.Portugalete.
MONESTIR DE SANTA MARIA DE RIPOLL(RIPOLL-RIPOLLÈS)
Sepulcre de Ramon Berenguer III, el Gran

Relleu que representa el noble cavalcant. 
Any 1923
Material: pedra                                             

Monestir de Ripoll (58) (Copy)
CEMENTIRI DE ROSES(ALT EMPORDÀ)
Panteó Pere Rahola

Escultura femenina anomenada Pregària o Resignació, en marbre blanc.
Any 1903
Situació: angle nord-oest                                               

Roses cementiri
CEMENTIRI MUNICIPAL SANTA SABINA D’OLOT(LA GARROTXA)
Panteó de la família Estorch i Massegur

Figura femenina sentada.
Material: pedra
Any 1912

Vegeu-ne la crònica al diari La Veu de Catalunya (25 de gener de 1912. Pàgina artística).                                                    

Cementiri Olot
CATEDRAL DEL BUEN PASTOR DE SANT SEBASTIÀ(SANT SEBASTIÀ-DONOSTIA)
Panteó Satrústegui

Situat a la cripta de la Catedral
Material : marbre
Figura femenina agenollada presentant una ofrena als peus d’una creu llatina sense decoració.

Fotografia cedida per Karina Paltor

Llimona escultor Catedral Donostia (8) (Copy)
CEMENTIRI DE SANT SEBASTIÀ DE SITGES(GARRAF)
Panteó d’Antoni Robert Camps

Figura d’un àngel consolant una figura femenina
Any 1903-1904
Material: pedra                                                                    

Panteó Camps amb escultures de Josep Llimona
Panteó Cros i Juliana

Figura femenina sentada.
Any 1908
Material : pedra
Obra no signada

Sitges panteó Cros i Juliana
CEMENTIRI DE SON SANG DE SÓLLER(MALLORCA-ILLES BALEARS)
Panteó familia Morell

Grup escultòric anomenat Sant Enterrament, format per les figures de la Verge, Sant Joan i Maria Magdalena plorant davant el cos jacent de Jesucrist, representació que ja hem vist al panteó de la família Sanllehy al claustre de la Catedral de Barcelona.
Any 1918
Material : marbre

Fotografia cedida per Rafela Garcia. Col·lectiu Albaïna de Sóller.                                                                

Soller
CEMENTIRI DE TERRASSA(VALLÈS OCCIDENTAL)
Tomba de Garcia Humet

Crucifixió o Crist a la Creu
Any 1930

Fotografia de: Enfo (Own work) [CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

09_Tomba_Garcia_Humet,_crist_de_Llimona,_cementiri_de_Terrassa
EN UN PARC DE BUENOS AIRES(ARGENTINA)
Monument Chopitea

Hi destaquen un mig bust del matrimoni i la figura d’una dona amb un nen. Fotografia extreta de Infiesta Monterde Josep M. (coord.). Josep Llimona y Joan Llimona : vida y obra. Barcelona : Nuevo Arte Thor, DL 1977.

Tot i que moltes fonts l’anomenen “Panteó Chopitea”, en realitat es tracta d’un monument dedicat al matrimoni Masllorens.

Any 1927 aprox.
Situació : Finca particular “El Tigre” a Buenos Aires

SAMSUNG

 

Print Friendly, PDF & Email